استرس فروشندگی را چطور کنترل کنیم؟

استرس فروشندگی بی شک یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در بین فروشندگان رخ می دهد؛ چه این فروشنده ها تازه کار باشن چه مجرب؛ چه فروش آن ها حضوری باشد چه غیرحضوری. پس فرقی نمی کند چه مدت زمان از فروشنده بودن شما می گذرد، استرس فروشندگی همواره به سراغ شما خواهد آمد.

استرس در هر زمینه ای که باشد، می تواند مشکلات زیادی را برای شخص فروشنده و کسب و کار موردنظر به وجود بیاورد! بی اعتمادی که استرس فروشندگی در ذهن مشتری ایجاد می کند، شاید یکی از مهم ترین فاکتورهایی باشد که اصلا خریدی انجام نشود!

یک نکته بسیااااار مهم در اینجا وجود دارد که باید بدانید:

امکان ندارد که شما بخواهید فروشی را به نتیجه برسانید و استرس به سراغتان نیاید!

پس نتیحه می گیریم که این یک امر کااااااملا طبیعی است و تنها کاری که در برابر آن می تواند انجام داد، کنترل کردنش می باشد. کنترل استرس در فروش به خودی خود یکی از مهارت های بسیار مهمی است که یک فروشنده حرفه ای باید آن را بلد باشد و به سرعت پیاده سازی اش بکند.

در هر حال، در این مقاله از وب سایت گرفا نکاتی را بیان می کنیم که در زمینه مقابله با استرس در فروش بسیار می تواند به شما کمک کند؛ مخصوصا اگر یک فروشنده تازه کار باشید و دوست ندارید مشتری هایتان در همان ابتدای کار از شما بدشان بیاید!!! پس پیشنهاد می کنم این 8 تکنیک ساده اما کاربردی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

1- خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب به شدت در کنترل استرس در فروش می تواند اثر بگذارد. تصور کنید فردی هنوز به اندازه مورد نیاز بدنش، استراحت نکرده و با بی حالی با شما صحبت می کند؛ آیا خود شما حاضر به ادامه مکالمه با او هستید؟ مطمئنا جوابتان منفی است! خب طبیعی است که این ماجرا برای یک فروشنده هم صدق می کند و بدتر از بد اینکه این بی حالی همراه با استرس هم باشد!!!

اصلا جدا از ماجرای فروشندگی، بی خوابی یکی از عوامل تاثیر گذار در به وجود آمدن استرس است. استرس های بی دلیلی که به سراغ برخی از افراد می آید، اکثرا به دلیل سبک زندگی نامناسب است که بی خوابی در اکثر آن ها به چشم می خورد. اگر قبول ندارید، کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید. پس خوابتان را تنظیم کنید تا سیستم فروشندگی شما هم کم استرس باشد و هم پرانرژی.

استرس فروشندگی, مقابله با استرس در فروش

2-  ورزش کنید؛ حتی برای 5 دقیقه

ورزش کردن به طرز عجیب و غریبی استرس را از شما می گیرد و به کرات این عادت ورزش کردن را در فروشندگان حرفه ای می بینیم. فکر نکنید که تنها هدف ما از این پیشنهاد این است که شما سلامت بدنی خوبی داشته باشد؛ ورزش کردن به این علت در کاهش استرس فروشندگی موثر است که موجب ترشح سرتونین در مغز انسان می شود؛ سرتونین مهم ترین ماده در بدن برای کاهش استرس و افسردگی و به وجود آمدن شادی است. پس سعی کنید حتی برای 5 دقیقه هم که شده، قبل از شروع روز کاری خود، عادت ورزش کردن را در برنامه هایتان قرار دهید.

3- شما کارفرمای خوبی ندارید!!!

نمی دانم پروسه فروشندگی را برای کسب و کار خودتان انجام می دهید یا برای یک مجموعه در حال فروش هستید؛ اما این را می دانم که رفتار و انتظارات کارفرما به شددددددت در میزان استرس شما اثر دارد؛ چه می خواهید در بخش فروش فعالیت داشته باشید چه در بخش های دیگر! دقیقا به همین علت است که برخی از فروشنده هایی که سال هاست از فعالیتشان می گذرد، هنوز هم استرس فروشندگی تمام وجود آن ها را فرا می گیرد؛ چون کارفرما آنطور که صحیح و حرفه ای است با آن ها برخورد نداشته است یا به اصطلاح خودمانی تر، آن ها را ترسانده است تا بهتر بفروشند!!! در صورتی که کاملا بالعکس این قضیه درست است؛ کارفرما باید تمام شرایط را فراهم کند تا فروشندگان حضوری و غیرحضوری مجموعه او، بدون کمترین استرس در بهترین شرایط فروش خود را انجام دهند. در این حالت هم کارفرما سود کرده هم فردی که فروش های بهتر و بیشتری را انجام داده است.

پس اگر شما نیز چنین شرایطی دارید، بهتر است که با مدیر خود یا مدیر فروش مجموعه درباره این موضوع و استرس خود مکالمه ای داشته باشید و از آن ها بخواهید شرایط را بهبود دهند.

ببینید، گاهی اوقات شما فروشنده بدی نیستید، توقعات از شما استاندارد نیست...

کنترل استرس در فروش

4- درک درستی از سیستم فروشندگی ندارید

اصلا همین درک نادرست از فروشندگی است که باعث شده خیلی از افراد در این مسیر شروع به کار کنند و بعد از گذشت چند ماه به سراغ یک حرفه دیگر بروند! شاید همین درک نادرست از سیستم فروشندگی است که موجب می شود کارفرمایان توقعات نابجایی داشته باشند و از شما بخواهند هزارتا محصول در یک ساعت بفروشید!!!

در اینجا قصد باز کردن این موضوع را ندارم ولی یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن دقت داشته باشید:

قرار نیست همه تلاش های شما برای فروش، به فروش ختم شود...

درک همین یک جمله، شاید بهتر از تمام راهکارهایی باشد که برای کنترل در استرس پیشنهاد شده است. به عنوان مثال کسی که می خواهد فروش تلفنی انجام دهد، اگر درک کند که قرار نیست تک به تک تماس های او تبدیل به مشتریان دائمی کسب و کارش شوند، پس می فهمد که دلیلی برای استرس داشتن وجود ندارد و سعی می کند بر مهارت های فروش خود تمرکز کند.

5- گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی به طور کلی به کاهش میزان استرس انسان کمک می کند؛ البته اینکه شما به چه موسیقی آرامش می گیرید، کاملا بستگی به سلایقتان دارد. اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد که پیشنهاد می شود به آن دقت کنید؛ حتما لزومی ندارد که موسیقی مدنظر، یک تم آرام و ملایم داشته باشد که از استرس فروشندگی شما بکاهد؛ بر اساس تجربه ای که به دست آورده ایم، موسیقی های انگیزشی بیشتری اثر را در کاهش استرس دارند. مثلا اگر زبان خوبی دارید، ترک Lose Yourself از امینم یکی از بهترین گزینه هاست که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

یک مسئله مهم را یادتان نرود؛

این تکنیک فقط برای کنترل استرس در فروش، پیشنهاد شده است. یعنی قرار نیست معجزه کند. ممکن است برای برخی بسیار مفید و برای برخی دیگر کاملا بی اثر باشد! در هر حال استرس فروش یک رویداد کاملا طبیعی است و در هر صورت رخ می دهد.

6- قهوه بنوشید!

این یک تکنیک واقعااااااا اثرگذار است! نوشیدن یک شات قهوه اسپرسو در ابتدای شروع تماس های فروش شما، به قدری مفید و انرژی بخش است که جایی برای استرس نمی ماند. شاید مقایسه اش درست نباشد اما؛

کنترل استرس در فروشندگی

قهوه می تواند مثل کوکایین فروشندگان سهام در دهه 90 میلادی در وال استریت عمل کند!

بله قهوه؛ یک شات قهوه اسپرسو می تواند روحیه ای به شما بدهد که دیگر بدون کافئین قهوه، نتوانید فروشی انجام دهید!!! اشتباه نکنید، شما قرار نیست معتاد قهوه بشوید ولی وقتی چنین ابزار مفید، دم دست و سالمی وجود دارد، چرا باید از آن غافل شد؟

7- به مرخصی بروید!

بله درست متوجه شدید؛ شاید اصلا استرس و اضطرابی که در شما شکل گرفته است، ریشه اش جای دیگری است. اصلا شاید به فروشندگی شما ارتباطی نداشته باشد. در هر حال، اگر حس کردید که کنترل استرس در فروش برای شما با روش های گفته شده امکان پذیر نیست، می توانید یک یا دو روز را مرخصی گرفته و ذهن خود را کاملا خالی از هر نوع ظن و گمان بد کنید.

البته دقت داشته باش؛ مرخصی گرفتن تو قرار نیست تبدیل به یک بهانه شود و هر دو روز یکبار برای فرار از فروش، به مرخصی بروی!!!

بالاتر گفتیم و بازهم می گوییم؛ استرس فروش چیزی است که به هر دری هم بزنید، باید آن را تجربه کنید! نمی شود از آن گریخت؛ پس با آموزش دیدن اصول فروشندگی و پیاده سازی تکنیک هایی که به شما برای کاهش استرس گفتیم، یکبار برای همیشه به جنگ این استرس لعنتی بروید تا در فروش های آینده خود بتوانید بدون استرس، تمرکزتان را بر روی ارتقا مهارت فروش بگذارید.

8- ایجاد حس قدرت در خود

این تکنیک شاید یکی از بی نظیرترین تکنیک هایی است که مخصوصا در ایران خیلی جواب می دهد. اگر استرس فروشندگی دارد شما را هلاک می کند، سریعا به مرور خاطرات خوب گذشته خود بپردازید؛ یکی از آن خاطره هایی که بعد از آن احساس قدرت و اعتماد به نفس در شما شکل گرفته است را به یاد آورید و بارها و بارها مرورش کنید. با این کار، شما ناخودآگاه قبول می کنید که یک فرد قدرتمند و با اراده هستید که موفقیت های زیادی در گذشته داشته است و می تواند به راحتی هرچه تمام، این استرس مزخرف را از بین ببرد.

این تکنیک یکی از اقدامات موثر در سیستم خط مستقیم فروش است! شروع کار به این صورت است که یکی از خاطرات خوب خود از موفقیت هایتان را به یاد می آورید تا یک فروش عالی داشته باشید. سپس، فروش عالی شما، باید تبدیل به خاطره خوب و مرتبطتان شود. وقتی یک معامله خوب در رزومه ذهنی خود داشته باشید، با مرور دائمی آن، هیچوقت دچار استرس و بددلی نخواهید شد.

امیدواریم که از این مقاله وب سایت گرفا نهایت بهره را برده باشید و از تکنیک هایی که بیان شد، به خوبی استفاده کنید؛ اما یادتان نرود که استرس فروش، نمک فروشندگی است و در نهایت بااااااید آن را تجربه کنید و قصر در رفتن از دست آن، بیهوده است.

معرفی وب سایت گرفا | سایت gorfa

وب سایت گرفا یکی از مراکزی است که به صورت آنلاین نکات بسیار زیادی را در زمینه فروشندگی در اختیار کاربرانش قرار می دهد. یکی از ویژگی هایی که وب سایت گرفا دارد، این است که تمام مطالب خود را به صورت رایگان در قالب مقالات آموزشی در اختیار کاربران قرار می دهد.

مطمئنا فروشندگی یکی از حوزه های کاری جذاب و مهم در کشور ما و دیگر کشورهای جهان می باشد. بشر از ابتدای خلقت مدام در حال خرید و فروش بوده هست و خواهد بود. اما متاسفانه برخی از فروشندگان، چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری، از مهارت لازم بهره مند نیستند.

علت این امر، عدم آموزش دیدن آن ها و به طور کلی سست و ضعیف و ناکارآمد بودن سیستم آموزشی در زمینه فروشندگی بوده است. نکته مهمی که باید دقت کنید این است که در اینجا عملا منظور ما فعل فروختن کالا، محصول یا خدماتی به یک مشتری خاص است. با بیس کلی بازاریابی کاری نداریم.

اگر احساس می کنید به این حوزه بی نظیر علاقه مندید یا اینکه می خواهید در آینده یک فروشنده شوید یا اینکه قصد دارید نرخ تبدیل فروش خود را ارتقا دهید، مقالات آموزشی وب سایت گرفا می تواند به خوبی نکات ریز و تکنیک های کاربردی را به شما آموزش دهد تا بتوانید هرچیزی را به هر کسی بفروشید.