پنجره دوجداره آلومینیومی یا UPVC کدام بهتر است؟

بیشتر افراد در هنگام خرید پنجره دوجداره آلومینیومی و UPVC دچار تردید می شوند. مدام این سوال در ذهنشان مرور می شود که انتخاب کدام یک، گزینه بهتری برای رفع نیاز های من است. در ادامه مطلب با توضیح هریک از پنجره های آلومینیومی و یو پی وی سی شما را با ویژگی ها، مزایا و کاربرد هریک آشنا می کنیم.

  

پنجره دوجداره آلومینیومی

پنجره دوجداره آلومینیومی به واسطه استفاده از شیشه دوجداره در این پنجره، از محبوبیت بالایی برخوردار است. در واقع دلیل استفاده گستره آن در صنعت ساختمان سازی وجود دو ویژگی شیشه دوجداره و استفاده از فلز آلومینیوم است. پنجره دوجداره با وجود دو لایه شیشه و استفاده از گاز آرگون مابین آن علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی مناسبی نیز هستند.

مزایا پنجره دوجداره آلومینیومی

پنجره های دوجداره آلومینیومی یک خبر خوش برای دوستداران و عاشقان محیط زیست هستند. ساختار این پنجره ها بر خلاف پروفیل یو پی وی سی، هیچ گونه آسیب و یا خطری به محیط زیست وارد نمی کنند و می توان گفت این موضوع یکی از ویژگی های برتر آن است و دیگر دغدغه ای برای خرید پنجره دوجداره آلومینیومی نخواهید داشت.

 از دیگر ویژگی های پنجره دوجداره آلومینیومی امکان استفاده مجدد از آن در هنگام جابجایی و یا حتی فروش آن است. این مورد در صورتی است که پنجره های یو پی وی سی بر خلاف پنجره آلومینیومی امکان استفاده مجدد ندارند و به نحوی یکبار مصرف به حساب می آیند. در ادامه مطلب موارد دیگری از ویژگی های این پروفیل آلومینیومی را برایتان شرح داده ایم.

  1. انعطاف پذیری بالا و قابل تنظیم برای تطبیق دادن با ضخامت های مختلف دیوار
  2. مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، زنگ زدگی و ضربه
  3. وزن سبک که به واسطه آن به سادگی قابل نصب هستند.
  4. هزینه تعمیر و نگهداری کمتری لازم دارد
  5. ظاهر زیبا و تنوع بالا در طرح و رنگ
  6. قابلیت رنگ پذیری بالا
  7. دوام و عمر طولانی
  8. قابل بازیافت

پنجره دوجداره UPVC

یو پی ‌وی ‌سی مخفف کلمه Unplasticized Poly Vinyl Chloride شکل سخت ‌شده پلی وینیل کلراید یا همان PVC  است. یکی از رایج‌ترین پروفیل‌های کاربردی در صنعت ساخت و سازی، پروفیل UPVC می‌باشد. یو پی وی سی ها با داشتن ویژگی ‌های منحصر به فرد، یک گزینه مقرون به صرفه و بادوام برای خانه های شما هستند.

مزایای پنجره‌های UPVC

  1. عایق در برابر آلودگی‌ های صوتی و گردو غبار
  2. متناسب با شرایط مختلف آب و هوایی
  3. مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی
  4. ثبات رنگ و عدم نیاز به رنگ کاری
  5. عایق حرارتی در برابر سرما و گرما
  6. دوست دار محیط زیست
  7. دوام و استحکام بالا
  8. تنوع بالا یراق آلات
  9. غیرقابل اشتعال

تفاوت پنجره دوجداره آلومینیومی و پنجره دوجداره UPVC

پنجره دوجداره آلومینیومی یا UPVC نسل جدید از پنجره ها هستند که هریک از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین انتخاب هریک از این دو پنجره، با در نظر گرفتن شرایط ساختمان، مکان مورد نظر جهت استفاده و همچنین میزان بودجه شخص انجام می گیرد.

قیمت:

عوامل متعددی برای مقایسه قیمت پنجره یو پی وی سی و آلومینیومی وجود دارد. برای انتخاب اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده، پنجره های UPVC می تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد. وزن سبک و قیمت پایین عامل اصلی محبوبیت این پنجره ها هستند. چنانچه به دنبال پنجره های مقاوم هستید پنجره های آلومینیومی بهترین انتخاب هستند.

شکل ظاهری:

از نظر ظاهری آلومینیوم تنوع و استحکام بالاتری دارد و می تواند بسیار ظریف تر از پنجره ها یو پی وی سی، تولید شوند .یکی دیگر از دلایل محبوبیت پنجره های آلومینیومی رنگ های خیره کننده و تنوع رنگی بالای این پروفیل می باشد.

میزان عایق صوتی و حرارتی:

آلومینیوم یک فلز رساناست و نسبت به یو پی وی سی عایق حرارتی پایین تری دارد. بنابراین سریعا گرما را از دست داده و مستعد تعریق هستند. تعریق یکی از پدیده‌های متداول در پنجره‌های آلومینیومی است که موجب آسیب به سطح پنجره و پرده‌ های داخل خانه می‌شود.

 البته این روزها به وسیله تیغه ای به نام پلی امید در تولید پنجره های آلومینیومی، تا حد زیادی این مورد برطرف شده که به آن پنجره های آلومینیومی ترمال بریک گفته می شود.

مقاومت در برابر آتش سوزی و دیگر عوامل:

پنجره‌ های آلومینیومی به مرور زمان خراب و دچار تغییر شکل خواهند شد و در برابر حرارت بالا نیز مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. این در حالی است که پنجره ‌های یو پی وی سی در برابر آتش سوزی، حرارت بالا، ضربه و فشار نسبت به پروفیل UPVC  مقاومت بیشتری خواهند داشت.

مقاومت پروفیل های یو پی وی سی نسبت به خوردگی در برابر انواع گازها، آلودگی هوا و باران های اسیدی بیشتر از آلومینیوم است. بنابراین استفاده از پنجره دوجداره UPVC انتخاب مناسب تری در شهر های بزرگ و شلوغی همانند تهران هستند.

خلاصه مطالب:

پنجره ها یکی از عناصر مهم هر ساختمانی محسوب می شود. محصولات آلومینیومی و یو پی وی سی، دو نمونه از محبوب‌ترین‌ پنجره ها در صنعت ساختمان سازی هستند. این دو محصول، تفاوت‌های زیادی دارند که بهتر است قبل از اقدام به خرید، اطلاعات کافی درمورد هریک بدست آورید.

درخصوص تفاوت بین پنجره های آلومینیومی و UPVC باید گفت مقاومت، طول عمر و استحکام پنجره های دوجداره آلومینیومی به دلیل جنس، بهتر از UPVC است. از طرفی تنوع در طرح و رنگ و همچنین کیفیت رنگ های بکار رفته بهتر از یو پی وی سی ها هستند. اما پنجره های UPVC عایق حرارتی بهتر، سازگارتر با محیط زیست و دارای قیمت پایین تر هستند.